
 
 
 
 

7, rue Geoffroy Saint Hilaire, 75005, Paris, France - tel : 33.1.47.42.85.00  Fax :33.1.47.42.49.48 - 
Email : contact_us@wan.asso.fr - Internet : www.wan-press.org 

 
 

 

His Excellency Aníbal Cavaco Silva  
President of Portugal 
Lisbon, Portugal 
  
 

 23 April 2009  
 
 
Your Excellency, 
  
We are writing on behalf of the World Association of Newspapers and the World Editors Forum, 
which represent 18,000 publications in 102 countries, to express our serious concern at the 
deliberate abuse of state funding of the press by the regional government of Madeira and the 
consequent distortion of the newspaper market and infringement of basic rules of competition. 
 
Empresa Diário de Notícias Lda is the publisher of the Diário de Notícias, the largest daily 
circulation newspaper in Madeira. The Empresa do Jornal de Madeira Lda (EJM) publishes the 
Jornal da Madeira and is 99.97% owned by the Government of the Regional Autonomy of 
Madeira (RAM). According to the reports, the total support given to the EJM by the RAM from 
1993 to 2008 exceeds €38 million. At the same time, the RAM has unequally distributed 
government advertising between the newspapers. In 2007 and 2008, the RAM purchased 234 and 
216 pages in the Jornal da Madeira, while only buying 10 and 18 pages per year in the Diário de 
Notícias.   
   
Despite these infringements of Portugal’s Competition Rules, Empresa Diário de Notícias Lda 
was able to trade profitably without the need for public or shareholder financial support. Until 31 
December 2007, the Diário de Notícias printed an average 15,922 papers daily which were sold at 
€0.70 each, while the Jornal da Madeira had a print run of approximately 5,000 papers with a 
price of €0.50 each. However, from 2 January 2008 the Jornal da Madeira became a free 
newspaper and its print run was increased to 15,000. At the same time, it substantially reduced 
the cost of advertising. There appeared to be no effort to run the newspaper as a profitable 
operation, rather it acts as a deliberate policy to use state funding to damage Diário de Notícias. 
This anti-competitive behaviour directly affects the profitability of Empresa Diário de Notícias 
and threatens the jobs of 120 staff.  
  
Following representations by Empresa Diário de Notícias, the RAM took the limited action of 
putting a €0.10 cover price on the Jornal da Madeira from July 2008 and reducing the print run to 
6,500 daily, and 9,000 on Sundays. However, the reaction to the complaint submitted to the 



competition authorities by Empresa Diário de Notícias in April 2009 has been to once again 
increase the circulation of the Jornal de Madeira to 15,000 and to adopt an even more aggressive 
advertising sales approach with a 90% discount on standard advertising prices.  
  
We are seriously concerned that the RAM – the President of which is a regular contributor to 
Jornal da Madeira, which is a strong supporter of his party – is acting in contravention of 
Portugal’s Competition Rules and using state funds to try to force Diário de Notícias out of 
business. Furthermore, by threatening the existence of Diário de Notícias, the actions of the RAM 
constitute a direct threat to freedom of expression. 
  
We respectfully call on you to take all necessary steps to ensure that the Competition Authorities 
hold an urgent and transparent investigation into the actions of the RAM. We ask that you do 
everything in your power to ensure that the RAM is prevented from distorting the newspaper 
market in Madeira and that in the future it respects the rules of free market competition. 
  
We look forward to hearing from you at your earliest convenience. 
  
 
 Yours sincerely, 
                                                            
 
Gavin O’Reilly                                                               
President 
World Association of Newspapers       
                                      

  

Xavier Vidal-Folch 
President 
World Editors Forum 

 

WAN is the global organization for the newspaper industry, with formal representative status at 
the United Nations, UNESCO and the Council of Europe. The organization groups 18,000 
newspapers in 102 countries, 12 news agencies and 11 regional and world-wide press groups. 
WAN is non-governmental and non-profit. 


